Elk bouwwerk is vanuit een bepaalde visie tot stand gekomen. Daarbij gaat het niet alleen om vorm en materialen, maar ook om de kleurstelling. Als een vaak gerenoveerd en geschilderd historisch pand zijn oorspronkelijke kleur terugkrijgt, valt alles op z’n plaats. Dan is weer zoals het bedoeld is: dan is het af. Maar hoe weet je hoe het oorspronkelijke kleurpalet van een eeuwenoud pand eruitzag? Blossom Architecture heeft in de loop der jaren de nodige kennis en expertise opgebouwd. ‘Wij zijn er inmiddels heel goed in’, zegt architect Maartje van den Berg.
‘Wij willen onze perronkappen conserveren in de oorspronkelijke kleur, wil jij ze kleurhistorisch onderzoeken’, vroeg ProRail negen jaar geleden aan Maartje. Dus Maartje beklom met mesje en notitieblok steigers en ladders en krabde heel voorzichtig tot ze de oudste laag van zeker zo’n dertig perronkappen gedetecteerd had.
Detectivewerk
Inmiddels wordt Blossom vaker gevraagd voor kleurhistorisch onderzoek. ‘Het is een geweldig soort detectivewerk dat ik heel leuk vind’, zegt Maartje. ‘Van te voren schrijf ik op welke oorspronkelijke kleur ik vermoed en meestal klopt dat. In de loop der jaren heb ik veel bouwkundige ervaring en expertise opgebouwd en die heb je nodig voor dit werk. Je leert het niet uit een boekje.’ Elk project is weer anders. ‘De verflagen op perronkappen zijn bijvoorbeeld veel harder dan op monumenten. Ieder gebouw heeft z’n eigen uitdagingen. Maar die ga ik graag aan. Daarbij verricht ik deskresearch: ook op basis van oude zwart/wit foto’s kan ik herleiden wat de kleur is geweest.’ Ze heeft helemaal de smaak te pakken. ‘Ik zou ook graag kleurhistorisch onderzoek bij kunstwerken willen doen.’


Móói maken
Door de pragmatische aanpak biedt Blossom voor een te overzien bedrag in beperkte tijd een adequaat kleurrapport op basis van kleurpuncties, desgewenst met een kleurladder en kleuradvies. ‘Als ik zie dat iets niet correct is, vermeld ik dat ook, met de reden waarom.’ Ook als een pand vaak is verbouwd en gerenoveerd weet Maartje wat te doen. ‘Je wilt dat het historisch verantwoord is, maar je wilt ook dat de nieuwe ingrepen niet ineens als een tang op een varken slaan. Ons uitgangspunt: met ons allround advies willen we het móói maken.’ En dat lukt. ‘Laatst vroeg de eigenaar van een bedrijf waar we een heel summier kleuradvies voor de kantoren hadden gegeven, of we dat ook voor zijn huis wilden doen, omdat ze het zo mooi en subtiel vonden.’

Rijkdom
Blossom Architecture heeft veel verstand van zaken, ook op het gebied van kleur. ‘Bij een project op de Zwolse Eekwal wilde men donkergroene kozijnen, maar uit ervaring weet ik dat ze oorspronkelijk donkerblauw waren. Bij oude stations was altijd een voorliefde voor oranjebruin, omdat roestdelen die in de verf slaan dan minder opvallen. Ieder tijdsframe heeft z’n mode en visie. Daarbij hou je in de architectuur ook altijd rekening met de kleurbeleving: ochtendlicht geeft dezelfde kleur heel anders weer dan avondlicht. Je staat er niet zo bij stil, maar kleuren maken uit. Het is een soort rijkdom als er sprake is van een goed gekozen kleurenpalet. Ik denk dan ook dat het voor binnensteden, monumenten en kunstwerken echt van waarde is om dit te doen.’